„Najważniejszym szczęściem dla dziecka
jest świadomość, że jest kochane”Ks. Jan Bosko
ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
- Fundacja nosi nazwę FUNDACJA NAUKI I WYCHOWANIA i zwana jest dalej Fundacją.
- Fundacja została ustanowiona aktem notarialnym z dnia 28 czerwca 2000 roku przez Towarzystwo Salezjańskie – Repertorium Nr 3209/ 2000.
- Fundacja działa na podstawie:
- ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jednolity Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 874 z późn. zm.),
- niniejszego Statutu.
§ 2.
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3.
Siedzibą Fundacji jest Łódź.
§ 4.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach niezbędnych do prowadzenia działalności statutowej.
- Dochody uzyskane z tej działalności będą przeznaczone wyłącznie na cele działalności statutowej.
§ 5.
- Fundacja używa okrągłej pieczęci z napisem zawierającym jej nazwę i wskazującym siedzibę.
- Fundacja może używać znaku wyróżniającego, którego wzór ustali Zarząd Fundacji w porozumieniu z Radą.
§ 6.
- Fundacja działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może otwierać oddziały za granicą.
ROZDZIAŁ II. CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 7.
Celem Fundacji jest:
- wspieranie działalności oświatowej, wychowawczej i opiekuńczej
- wspieranie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu,
- wspieranie działalności instytucji szkolnych i szkolno-wychowawczych,
- wspieranie i promocja różnych form kształcenia młodzieży,
- pomoc w przystosowaniu do życia społecznego,
- wspieranie inicjatyw zmierzających do poprawy warunków dydaktyczno-naukowych i wychowawczych instytucji szkolnych i szkolno-wychowawczych,
- działalność charytatywna,
- promocja i organizacja wolontariatu.
§ 8.
Fundacja realizuje powyższe cele przez:
- organizowanie i finansowanie:
- pomocy dla młodzieży znajdującej się w szczególnie trudnych warunkach materialnych,
- stypendiów i nagród dla młodzieży uzdolnionej, wyróżniającej się w nauce,
- publikacji poświęconych problematyce szkolnej i wychowawczej,
- finansowanie inwestycji zmierzających do polepszenia zaplecza dydaktyczno-naukowego instytucji szkolnych i szkolno-wychowawczych,
- współpracę z instytucjami państwowymi i organizacjami prywatnymi działającymi w zakresie objętym celami Fundacji,
- organizację kursów i szkoleń. Szczególnie dla osób zagrożonych utratą pracy lub bezrobotnych,
- dofinansowywanie wycieczek szkolnych i wypoczynku wakacyjnego dzieci i młodzieży,
- wspieranie aktywności artystycznej młodzieży szkolnej,
- umożliwienie pracy wychowawczej wolontariuszom.
ROZDZIAŁ III. MAJĄTEK FUNDACJI
§ 9.
Majątek Fundacji stanowi:
- fundusz założycielski wniesiony przez Fundatora w wysokości 10 000 zł wyznaczany w akcie notarialnym jej ustanowienia, z czego 5 000 zł jest przeznaczone na działalność gospodarczą,
- środki finansowe, ruchomości i nieruchomości nabyte przez Fundację w toku prowadzonej działalności.
§ 10.
Dochodami Fundacji są:
- dotacje, subwencje, spadki, zapisy i darowizny od osób krajowych i zagranicznych,
- dochody z praw majątkowych, ruchomości i nieruchomości,
- odsetki, lokaty i depozyty bankowe,
- dochody z operacji kapitałowych,
- dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację.
§ 11.
- Za szczególne zasługi na rzecz Fundacji lub zasługi w dziedzinie działań Fundacji Zarząd przyznaje Medal Wdzięczności.
- Za działania wspierające Fundację Zarząd przyznaje Dyplom Uznania.
- Zarząd może także ustalić inną formę wyrażania podziękowania osobom, które dokonały darowizny na rzecz Fundacji lub w inny sposób przyczyniły się do rozwoju Fundacji.
- Decyzje Zarządu określone w ust. 1 i 2 wymagają akceptacji Rady.
§ 12.
- Decyzje w sprawie przyjęcia spadku, zapisu, subwencji, dotacji lub darowizny podejmuje Zarząd Fundacji.
- Fundacja nie może przyjąń zapisu, dotacji lub darowizny, jeżeli w chwili podejmowania decyzji w tej sprawie wiadomym jest, że są obciążone w sposób uniemożliwiający skorzystanie z tego dobrodziejstwa.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
ROZDZIAŁ IV. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA FUNDACJI
§ 13.
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
- 22. 15. Z. Pozostała działalność wydawnicza.
- 22. 22. Z. Działalność poligraficzna, gdzie indziej nie sklasyfikowana.
- 72. 30. Z. Przetwarzanie danych.
- 72. 40. Z. Działalność związana z bazami danych.
- 72. 60. Z. Działalność związana z informatyką, pozostała.
- 22. 25. Z. Działalność usługowa związana z poligrafią pozostała.
- 52. 47. Z. Sprzedaż detaliczna książek, gazet i artykułów piśmiennych.
- 80. 42. Z. Pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane.
- 85. 32. D Pozostała opieka wychowawcza i społeczna bez zakwaterowania.
- 92. 62. Z. Pozostała działalność związana ze sportem.
- 92. 72. Z. Pozostała działalność rekreacyjna, gdzie indziej nie sklasyfikowana.
- 93. 04. Z. Działalność związana z poprawą kondycji fizycznej.
§ 14.
Działalność gospodarcza Fundacji może być prowadzona bezpośrednio przez Fundację lub za pośrednictwem wyodrębnionych zakładów podlegających Zarządowi Fundacji.
§ 15.
- Kierowanie działalnością gospodarczą Zarząd Fundacji może powierzyć jednemu spośród swoich członków lub innej osobie.
- Decyzje o powołaniu zakładu oraz o powołaniu i odwołaniu jego kierownika podejmuje Zarząd Fundacji. Kierownik zakładu jest pełnomocnikiem Zarządu upoważnionym do podejmowania czynności związanych z kierowaniem zakładu. Zakres czynności określa udzielone pełnomocnictwo.
- Zakres działania zakładu oraz zakres uprawnień i obowiązków kierownika zakładu określa regulamin organizacyjny zakładu uchwalony przez Zarząd Fundacji.
- Zarząd Fundacji ustala rozmiary zatrudnienia oraz wielkość środków przypadających na wynagrodzenia pracowników poszczególnych zakładów.
- Decyzję o likwidacji zakładu podejmuje Zarząd Fundacji, który powołuje likwidatorów i sprawuje nadzór nad ich działalnością.
ROZDZIAŁ V. ORGANY FUNDACJI
§ 16.
Organami Fundacji są Rada Fundacji i Zarząd Fundacji.
§ 17.
- Rada Fundacji zwana dalej Radą propaguje cele Fundacji i nadzoruje działalność Zarządu Fundacji.
- Rada składa się z członków nominowanych przez Fundatora.
- Uprawnienia Fundatora wykonuje każdorazowy Przełożony - Dyrektor Domu Zakonnego św. Barbary Towarzystwa Salezjańskiego w Łodzi.
§ 18.
Do kompetencji Rady należy w szczególności:
- inicjowanie nowych kierunków i sposobów działania Fundacji,
- zatwierdzanie rocznych planów merytorycznych oraz finansowych przygotowanych przez Zarząd Fundacji,
- ustalanie liczby członków Zarządu Fundacji,
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji,
- uchwalanie zmian Statutu,
- udzielanie Zarządowi Fundacji zezwoleń w następujących sprawach:
- nabywanie, zbywanie i obciążanie nieruchomości,
- zaciąganie pożyczek i kredytów,
- tworzenie i przystępowanie do spółek prawa handlowego,
- tworzenie fundacji i przystępowanie do innych organizacji.
§ 18 a.
- Kadencja Rady trwa 3 lata.
- Każdy Członek Rady może być, w każdym czasie, odwołany przez Fundatora, który go nominował do uczestniczenia w Radzie.
- Członkostwo w Radzie jest honorowe.
§ 18 b.
Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza Rady na swym pierwszym posiedzeniu.
§ 18 c.
- Rada pracuje na posiedzeniach, które zwołuje Przewodniczący Rady.
- W posiedzeniach Rady uczestniczy każdorazowo Prezes Zarządu Fundacji lub inny członek Zarządu wskazany przez Prezesa.
§ 18 d.
- Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów. W przypadku równości głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
- Głosowanie jest jawne, chyba że którykolwiek z członków Rady zażąda głosowania tajnego.
- Uchwały powinny być protokołowane i podpisane przez obecnych na posiedzeniu członków Rady.
§ 19.
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem, kieruje działalnością Fundacji, zarządza jej majątkiem i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- przygotowanie planów merytorycznych i finansowych,
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji,
- przyjmowanie darowizn, spadków, zapisów, subwencji i dotacji,
- przyznawanie dyplomów, odznaczeń, nagród pieniężnych i rzeczowych oraz darowizn,
- podejmowanie decyzji w innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Rady.
§ 20.
- Zarząd Fundacji składa się od 1 do 3 członków.
- Liczbę członków Zarządu ustala Rada.
- Członków Zarządu Fundacji powołuje i odwołuje Rada.
§ 21.
- Kadencja Zarządu wynosi 3 lata.
- Przed upływem kadencji każdy członek Zarządu może być w każdym czasie odwołany przez Radę.
§ 22.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje się w miarę potrzeby.
- O posiedzeniu należy powiadomić w sposób zwyczajowo przyjęty wszystkich członków Zarządu nie później niż na tydzień przed terminem posiedzenia, a jeżeli jego przedmiotem jest działalność gospodarcza, także kierowników zakładów, którzy uczestniczą w posiedzeniach z głosem doradczym.
§ 23.
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.
- Głosowanie jest jawne, chyba że którykolwiek z członków Zarządu zażąda głosowania tajnego.
- Uchwały powinny być protokołowane i podpisane przez obecnych na posiedzeniu członków Zarządu.
- Zarząd działa w oparciu o Regulamin Zarządu zatwierdzony przez Radę.
§ 24.
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa Prezes Zarządu samodzielnie lub dwóch członków Zarządu łącznie.
§ 25.
Członkostwo w Zarządzie jest honorowe.
§ 25a.
Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do Fundatora, członków Zarządu i Rady, pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanymi dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku Fundacji na rzecz Fundatora, członków Rady i Zarządu lub pracowników oraz osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazywanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz Fundatora, członków Rady i Zarządu lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystywanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji lub Fundatora,
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą Fundator, członkowie Rady i Zarządu lub pracownicy oraz osoby bliskie.
ROZDZIAŁ VI. ZMIANA STATUTU FUNDACJI
§ 26.
Zmian niniejszego Statutu dokonuje Przedstawiciel Fundatora.
§ 27.
- Decyzję o zlikwidowaniu Fundacji podejmuje Przedstawiciel Fundatora.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się jej środków
- finansowych i majątku.
- Majątek pozostały po Fundacji przekazuje się Towarzystwu Salezjańskiemu, Inspektorii św. Stanisława Kostki w Warszawie.
§ 28.
Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest Minister Edukacji Narodowej i Sportu.
§ 29.
Statut niniejszy został ustalony przez Fundatora zgodnie z treścią oświadczenia woli o ustanowieniu Fundacji z dnia 28 czerwca 2000 oraz Aneksami Nr 1 i Nr 2 do niniejszego Statutu.
Dyrektor Domu Zakonnego
Ks. Julian Dzierżak, sdb
Łódź, dnia 10 maja 2007 roku